DIAA tager jer med til indvielsen af Venedigs Kunstbiennale Af Eva Gericke

21 Agosto 2024
Comments off
214 Views

DIAA tager jer med til indvielsen af Venedigs Kunstbiennale
Af Eva Gericke

”Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere”
Den 60. udgave af årets biennale er bemærkelsesværdig af flere årsager. Temaet “Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere” er særdeles relevant i vores globaliserede æra, hvor det fejrer mangfoldigheden blandt kunstnere og fremmer dialog om identitet og tilhørsforhold. Udstillingen inkluderer kunstnere, der typisk overses, hvilket udfordrer eksisterende forestillinger om kunst og kultur. Med repræsentation fra 88 nationer skaber biennalen en unik mulighed for at opleve kunst fra forskellige kulturer samlet ét sted. Alt i alt er denne biennale en tankevækkende og engagerende oplevelse. Vi ser her på det danske og italienske bidrag.

Grønlandsk fotograf gør historie i den Danske Pavillon
Inuuteq Storch er den første grønlandske kunstner til at repræsentere Danmark ved Venedig Biennalen. “Danmark” skiltet ledsages nu af “Kalaallit Nunaat,” symboliserende Grønland og enheden inden for Det Danske Rigsfællesskab. Fusionen af identiteter skaber en tankevækkende oplevelse. Storch er også den yngste kunstner nogensinde til at repræsentere Danmark ved denne begivenhed, og det er også første gang, valget falder på en fotograf.

“Rise of the Sunken Sun” præsenterer imponerende udstillinger af Storchs visuelle udforskninger af Grønland. Han forbinder individuelle oplevelser i en dybdegående undersøgelse af grønlandsk identitet, historie og dagligliv. Storchs fotografier er både smukke og rå, skaber fællesskab og åndelige forbindelser med naturen. Udstillingen præsenterer fotografiets potentiale som et kulturelt, socialt og historisk dokument gennem digitaliserede billeder fra det 20. århundrede samt fotografier fra hans familiearkiv. Temaer som afkolonialitet og dekolonialisering udforskes, hvilket bidrager til udstillingens dybde og relevans.

Den samler Storchs forskellige fotografiske
tilgange under det komplekse tema grønlandsk liv gennem begreber om spejling, fordobling og referencer til lys, inklusive solen, symboliseret ved den røde halvcirkel i Kalaallit Nunaats flag. Alt i alt præsenterer udstillingen en imponerende og tankevækkende fortælling, som er et flot bidrag til den danske kunstscene.

“Foreigners, Please Don’t Leave Us Alone With the Danes!”. Superflex
Den centrale pavillon præsenterer kunstnertrioen Superflex, bestående af Bjørnstjerne Christiansen, Jakob Fenger og Rasmus Nielsen, deres projekt “Foreigners, ”Please Don’t Leave Us Alone With the Danes!” fra 2002, der humoristisk udfordrer reaktionære ideologier og kommenterer anti-indvandrerstemningen. Superflex har genudgivet og distribueret manifestet for at udforske dets cirkulation i det offentlige rum. Deres tilstedeværelse på Venedig Biennale 2024 inkluderer en videoinstallation med hurtige snapshots fra danskernes hverdag, ledsaget af skiltet “Foreigners, Please Don’t Leave Us Alone with the Danes”. Ved siden af installationen ligger en bunke A4-plakater med samme slogan, som de besøgende frit kan tage med hjem. Installationen og den gratis plakat vækker både interesse og humor, og det markerer endnu et skridt i Superflex’s kunstneriske rejse med at udfordre status quo og fremme sociale samtaler.

”Sestante Domestico”: Et Æstetisk Kompas i Venedig Pavillonen
Ved indgangen til Venezia Pavillonen mødes besøgende af et vers, der inviterer til refleksion over hjemlighed. Det er en rejse gennem følelsesmæssige landskaber. Den besøgende ledes gennem en rejse af selvopdagelse, hvor hvért kunstværk fungerer som et kompas for at navigere gennem de komplekse vande af menneskelige følelser. Poesi og maleri smelter sammen i en stille dialog, der tillader hver enkelt at dykke ned i deres egne rødder og konfrontere det, der definerer “hjem” ud over hjemmets vægge. Hvèrt kunstværk guider besøgende mod en følelse af tilhørsforhold.

”Sestante Domestico” symboliserer både kunstnerisk proces og besøgendes indre rejse. Som en søfarer bruger en sextant til at navigere, måler vi afstanden mellem vores indre verden og den ydre virkelighed. Venedig Pavillonen er et kompas for hjertet, en sextant for sjælen og en visuel fest, der hylder kunstens skønhed og dens forbindelse til følelser. Den bliver et sted, hvor det at føle sig hjemme ikke længere er bundet til et fysisk sted, men til en tilstand af væren. Det er en oplevelse, der lover at efterlade et uudsletteligt aftryk på sjælen af dem, der deltager.

Due Qui/To Hear: En sanselig symfoni i den Italienske Pavillon
Titlen “Due Qui/To Hear” afslører sin omdannelse til et kolossalt musikinstrument, hvor noter krydser tre forskellige miljøer gennem en labyrint af rør, der ligner metalorgelrør. Kunstneren Bartolinis udstilling fokuserer på lyd i dens forskellige former – musik, stilhed og lytning – deraf titlens dobbelte betydning, der leger med “Due Qui” (“to her” på italiensk) og “To Hear” (“at høre” på engelsk). Dette skaber en poetisk harmoni, der inviterer os til at lytte dybere – til at lytte til kunsten.
Det storslåede orgel rejser sig som et ikon for denne forening, og dets toner og vibrationer fylder rummet med en atmosfære af fordybelse og forundring. Besøgende indbydes til at lade deres sanser forsvinde ind i en verden af skønhed og mening, hvor kunst og liv flyder sammen i en enestående harmoni. Installationen har dog ikke undgået debat, hvor Venedigs borgmester og andre kunstkritikere har udfordret værkets natur. Denne kontrovers afspejler ikke blot en kritisk analyse, men også Italiens lidenskabelige forhold til kunst og kultur. Italien investerer betydeligt i sine bidrag til Biennalen, hvilket afspejler landets engagement i kunstens udvikling og præsentation. Italiens bidrag til Biennalen 2024 hylder landets storslåede kunsthistorie og peger mod fremtidens kunstneriske udtryk, trods den kritiske debat.
Hvis du ikke kan komme til Biennalen, så lad vores udstillinger inspirere dig! Diaa arrangerer kunstudstillinger med både italienske kunstnere i Danmark og danske kunstnere i Italien. Besøg vores hjemmeside på www.diaa.one.

Comments are closed.