“Le Amiche di Freya” H.C. Andersens figurer og Sardiniens martriarker får liv i Saras tegninger. Af Emma Fenu

1 Febbraio 2019
Comments off
2.335 Views

“Le Amiche di Freya” H.C. Andersens figurer og Sardiniens martriarker får liv i Saras tegninger.
Af Emma Fenu

Historien om Sara Bachmann, en dansk kunstner, der lever lykkeligt på ”Janas-øen” med sin familie, 2 sprog og 2 kulturer.

Sara Bachmann er en ung dansk kvinde, med baggrund i en akademisk kunstnerisk uddannelse, startende med studier i sit hjemland, Danmark, og efterfølgende i Firenze, hvor hun afsluttede sine studier på kunstakademiet for samtidskunst. Hun mødte her Gianni Crobe, en sardisk arkitekt, som senere blev far til deres to børn, Freya og Ruben.

“Le Amiche di Freya” er magiske væsener (Janas), skabt af drømme og tanker, portrætteret med halvmåneformede ansigter og store fe-lignende øjne. Disse magiske væsener bærer ofte traditionelle folkedragter fra de forskellige sardiske landsbyer.
Dette ikonografiske projekt, der har til formål at forbedre og formidle ikke-stereotype kvindelige figurer, er resultatet af en fantastisk osmose mellem sardisk og dansk kultur.
Jeg har fornøjelsen af ​​at interviewe Sara og Gianni, som jeg betragter som venner, for at lære mere om deres personlige og faglige historie.

Hvordan blev projektet“ Le amiche di Freya”til?
Sara: “Le Amiche di Freya” blev skabt tilfældigt, en dag for cirka 7år siden, da vores datter – vores “muse” – var lidt over to år gammel. Jeg tegnede en prinsesse med min datters farveblyanter: det var en skitse i nogle få streger, men den indeholdt livets kraft. Gianni gik på det tidspunkt igennem en hård krise efter tabet af sin mor og syntes, at den tegning med en følsom underbevidsthed bragte ham tilbage til sin barndom.
Min mand fandt min tegning meget værdifuld, og selvom det bare var en hurtig barnagtig skitse, overbeviste han mig om at begynde på en serie af små ikon-lignende malerier på træ, som vi kunne forære Freya’s veninder i stedet for barbiedukker og andet kommercielt legetøj : et sandt og ægte maleri, lavet med gammel fiorentinsk male-teknik og på et bæredygtigt underlag.
Gianni opfordrede mig til at skabe forskellige figurer fra H.C. Andersens eventyrverden med blandt andet fornemme, kongelige hofdamer, men på samme tid også de sardiske matriarker klædt i deres traditionelle dragter og ”Janas–feer” med deres dyrebare arkaiske smykker. Min første udstilling af disse malerier relateret til Sardinien var i Oliena, en smuk landsby, som animerer den besøgende til at gå på opdagelse mellem de mange skatte, som ”Cortas Apertas” med uspoleret natur, og fremragende økologiske produkter og mad.

Hvad er det, der er så fascinerende ved barndommen?
Gianni: Siden vi er blevet forældre, søger vi i ting og mennesker efter det mest væsentlige at videregive til barndommen. Når vi er på ferie i Danmark, lægger vi mærke til alt det eventyrlige, der er i Danmark, f.eks. gardernes vagtskifte ved dronningens slot på Amalienborg slotsplads, deres uniformer og de hjerteformede kighuller i deres små røde vagthuse, postkasserne og kloak-dækslerne med Kronen rundt om i byerne. På Sardinien tager vi på ture til de arkæologiske områder for at opdage “Domus de Janas” (feernes huse), og vi deltager i de religiøse processer, hvor de folkloristiske dragter skinner af guld og farver.

Hvad er de største forskelle mellem dansk og sardisk kultur?
Sara: Sarderne kan såvel som danskerne godt virke lidt lukkede, men det er ikke rigtigt, for de er reserverede, høflige og respektfulde mennesker. Jeg kan godt lide at se efter ligheder i den arkaiske periode, i de små bronze-skulpturer, der skildrer guddom, krigere og dyr, der synes at være produceret af den samme befolkning. Nogle finder også ligheder i ordet ”Dan” der både er til stede i ordene Sardinien – ”Shardana”(de gamle sømænds ord for Sardinien) og Danmark, vidnesbyrd om tydelige ligheder.

Hvad udtrykker dine malerier og illustrationer gennem deres farver og form?
Sara: De fortæller, eller rettere sagt, de udtrykker sig gennem den enkle todimensionelle tegning, og ofte fortæller de en historie om et sted, en del af naturen, et gammelt folkesagn eller måske direkte historien om en bestemt kvindelig personlighed, forfatter, digter eller billedkunstner, som bliver til en form for kvindeligt forbillede.

Ofte finder man i mine billeder betydningen af vilde blomster og ​​planter, f.eks. jordbærplanter, granatæbler, myrter eller sten, der indeholder magi, såsom onyx og obsidian. Den måde, mine billeder er malet på, appellerer til den barnlige sjæl, der bor et sted i os alle.

Home

Comments are closed.