En vigtig hjælp til internationaliseringen af italienske virksomheder og promoverer Made in Italy i verden. Udenlandske handelskamre – Interview med Luca Cavinato – Af Luca Morelli

13 Aprile 2023
Comments off
404 Views

En vigtig hjælp til internationaliseringen af italienske virksomheder og promoverer Made in Italy i verden. Udenlandske handelskamre
Interview med Luca Cavinato
Af Luca Morelli

Hvad er de italienske handelskamre, og hvad laver de i udlandet? Luca Cavinato, 36, fra Padua, vicegeneralsekretær for Danitacom, det italiensk-danske handelskammer med base i København og Rom, forklarer dette for os.
Private non-profit enheder, der er etableret i henhold til loven i det land, hvor de opererer, hjælper kamrene med at fremme internationaliseringen af italienske virksomheder og fremme Made in Italy i verden.
Partnerne er virksomheder, og der er et CDA bestående
af danske og italienske iværksættere, i det konkrete tilfælde Skandinavien. Kamrene modtager støtte fra MIMIT (Ministry of Companies and Made in Italy), tidligere MISE, og har været anerkendt siden 1970.
Netværket Assocamestero har 84 kamre, spredt over hele verden. Deraf sloganet “vi taler italiensk på 84 forskellige sprog”.

Vores mission er at støtte og hjælpe virksomheder, både italienske og udenlandske, med at komme ind og implementere sig selv på de to markeder. Især SMV’er (små og mellemstore virksomheder). Vi er i stand til at gøre dette takket være en kommerciel formidling, startende fra en business scouting-proces – vi identificerer de udenlandske modstykker til den italienske virksomhed, der ønsker at komme ind på det nye marked og komme i kontakt med dem. Kamrene fungerer også som juridisk støtte. Specielt her i Danmark yder vi også administrativ og skattemæssig støtte. Det skyldes for eksempel, at arbejdsmarkedet er mindre reguleret og med flere uskrevne love. Hjælp af denne art er nødvendig for ikke at pådrage sig bøder.

Før vi fortsætter med at tale om kamrene, hvordan endte Luca Cavinato i Danmark og med at udføre dette specifikke job? Det hele starter med en Erasmus i Norge.
Jeg var nysgerrig på Skandinavien, så jeg valgte at tage dertil, så snart muligheden med mine studier bød sig. Jeg kunne så godt lide oplevelsen, at jeg vendte tilbage, denne gang til Danmark, til Aarhus for at tage en kandidatgrad i europæiske studier. Til sidst begyndte jeg at arbejde med marketing, og på universitetet underviste jeg i et kursus i europæiske institutioner. For ti år siden stødte jeg på det nystiftede Handelskammer, som kun havde én ansat, den nuværende generalsekretær Chiara Dell’Oro Nielsen. Vi er nu tyve, og det fører os til at være det andet italienske handelskammer i verden efter størrelse og det første efter økonomisk resultat.

I handelskammerets hovedkvarter, beliggende i det centrale København, taler Luca både på dansk og italiensk med sine samarbejdspartnere og understreger deres betydning. Selvom der er grobund og mange faktorer, som forener dem, skal man være opmærksom på forskellene mellem Italien og Danmark.
At kunne tale samme sprog er vigtigt, fordi vi kan oversætte den kulturelle kontekst, hvilket andre konsulenter ikke kan. Det kan du kun, når du ved, hvor en virksomhed kommer fra, hvilken iværksætterkultur den kommer fra, og hvilken du kommer til at støde på.
Det er vigtigt for os at forstå den italienske tankegang for at hjælpe italienske virksomheder med at kommunikere med den danske verden, og omvendt.
Her mangler helt sikkert den ret hierarkiske struktur af italienske virksomheder. Den danske struktur er mere “flad”, udvekslingerne mellem de forskellige niveauer er meget mere udbredt her.
Også her er der et hierarki, men det er meget almindeligt, at der er bottom-up kommunikation.
Så her er der lagt stor vægt på færdigheder frem for rollen. Her er de personlige forhold og kommercielle forhold meget opdelt. En sælger ville aldrig drikke et glas vin med en kunde for at tale forretninger.

Hvilke råd vil du give til virksomheder, der ønsker at komme ind i Danmark?
Voksende sektorer – Design, mode, landbrugsfødevarer, maskiner (især emballage), grønt, infrastruktur, it-services… Danskerne kender Italien, og ikke kun i forhold til turisme. De ved, hvordan man anerkender ekspertise inden for forskellige sektorer. Men det er ikke nok at sende en e-mail på engelsk, konkurrencen bliver stadig tættere. Måske mangler vi at vide, hvordan man præsenterer for at forstå hvor meget kvalitet, der ligger bag et produkt, og at vide, hvordan man vedligeholder relationerne til danskerne, som er loyale. De foretrækker kontinuitet frem for rene økonomiske besparelser. At opretholde et godt og transparent forhold modvirker også skepsis over for udlændinge og beroliger i en given situation.

Afslutningsvis gentager vicesekretæren, hvor vigtigt hans arbejde er for ham. Det italiensk-danske handelskammer ligner lidt hans væsen. Startende fra bunden, er der efter 4 år med opstart opnået overraskende resultater.
Takket være dette job lærer jeg nye ting hver dag. Det er sjældent. Jeg kan aktivt hjælpe små og mellemstore virksomheder med detaljer, som jeg aldrig troede, jeg ville kende.
Vi vokser altid, vi kan gøre forskellige ting, forestille os, finde nye måder, overføre værdier. Jeg støtter gerne Italien i Danmark. Faktisk ville jeg have det dårligt, hvis jeg ikke gjorde det. Derfor er Danitacom min nutid og min fremtid.

Kommende arrangementer arrangeret af Danitacom
1.-2. april: Øksnehallen, en messe dedikeret til kunst i alle dens former og til design.
For information skriv til xs@danitacom.org
Besøg hjemmesiden www.danitacom.org for at få opdateringer om begivenheder og messer eller for andre oplysninger.

Comments are closed.