METRO SERVICE:
Interview med Claudio Cassarino
Tekst og fotos af Daniel Russo
Claudio Cassarino har boet i København siden 2007.
Hos Metro Service har han ansvar for kundeservice og kommunikation; han sidder i bestyrelsen for DANITACOM (Den Italienske Handelskammer i Danmark) og er formand for UITP’s Automated Metro Platform. I samtalen her deler han erfaringer med samarbejde i danske organisationer, virksomhedens resultater og brobygning mellem Italien og Danmark.
Din rolle i Metro Service placerer dig midt i et system, der er afgørende for hverdagen i København. Hvilke resultater er du mest stolt af, og hvordan har din italienske baggrund bidraget til denne udvikling?
Jeg er stolt af de resultater og den vækst, virksomheden har opnået. I 2008 havde vi omkring 300 medarbejdere; i dag er vi mere end 800. Omsætningen er steget fra 300 mio. til over 1 mia. kroner. Vi startede med at drive linjerne M1 og M2, har siden overtaget M3 og M4 og er nu ved at lancere den nye letbane, der vil krydse 11 kommuner i Storkøbenhavn. Det italienske team viste fra første dag en stor evne til at integrere sig i den danske virkelighed med respekt og kulturel åbenhed. Denne samarbejdsånd skabte positive relationer og et harmonisk arbejdsmiljø, hvor forskelle blev vendt til gensidig vækst.
I 2007 besluttede du at flytte hele familien til Danmark. Hvad motiverede beslutningen, og hvilke udfordringer mødte du i starten – også kulturelt?
Min familie støttede beslutningen entusiastisk fra begyndelsen. De vigtigste drivkræfter var ønsket om nye livs- og joboplevelser.
Du har ofte fremhævet, hvor meget samarbejdet med danske kolleger har beriget dig. Hvad kan italienske fagfolk lære af den danske model – og omvendt?
Af mine danske kolleger har jeg lært at værdsætte balancen mellem arbejde og privatliv. Den danske arbejdsstil er meget proaktiv og fokuserer på mellem- og langsigtet planlægning. Italienere er mere reaktive og håndterer uforudsete hændelser bedre, når planerne ændrer sig. De to tilgange er komplementære og kan fuldende hinanden.
Metro Service er i dag et internationalt referencepunkt. Hvilke nøgleelementer har muliggjort denne succes, og hvordan passer din personlige erfaring ind i det bredere billede af innovation i offentlig transport?
Metro Service opstod som et joint venture mellem Azienda Trasporti Milanesi og Ansaldo STS (nu Hitachi Rail). Kombinationen af et erfarent kollektivtransportselskab og den systemintegrator, der designede Københavns metro, er en af vores styrker – sammen med den samarbejdskultur, vi har opbygget. Jeg har arbejdet målrettet for at fremme kulturel integration og værdsætte mangfoldighed i virksomheden. Erfaringen fra UITP-platformen for automatiske metroer har udvidet mit perspektiv gennem løbende dialog med operatører verden over om innovative idéer og konkrete løsninger på driftsmæssige udfordringer.
Du sidder i bestyrelsen for DANITACOM. Hvilke muligheder ser du for at styrke de økonomiske og professionelle relationer mellem Italien og Danmark – især for unge fagfolk og iværksættere?
Danmark rummer store muligheder for italienske virksomheder, der vil udvide internationalt, særligt inden for byggeri, design og forskning, ud over de mere traditionelle sektorer som fødevarer og mode. Bestyrelsesposten i DANITACOM giver mig et privilegeret udsyn til dette potentiale. Handelskammeret yder afgørende støtte til italienske virksomheder i Danmark og promoverer italienske produkter og tjenester. Samtidig tilbyder Danmark mange udviklings- og karrieremuligheder, som ambitiøse unge kan gribe.
Som formand for UITP’s Automated Metro Platform er du i kontakt med eksperter og institutioner over hele verden. Hvor placerer Italien sig i det internationale byinnovationslandskab?
I dag har fire italienske byer automatiske metroer, med Milano som frontløber. ATM er blevet et europæisk referencepunkt: Udover at drive Københavns og Thessalonikis automatiske linjer er selskabet også aktivt i Paris med busdrift. Det viser, at italiensk erfaring i stigende grad værdsættes uden for landets grænser.
ARSID har som mål at synliggøre italiensk ekspertise i Danmark. Hvilken rolle kan netværk som vores spille for at øge synlighed og indflydelse for italienske fagfolk i udlandet?
Kompetenceniveauet blandt unge italienere, der flytter til Danmark – især universitetslektorer og forskere – er meget højt. ARSID er afgørende for videndeling og for at skabe et miljø, hvor man kan udveksle job- og vækstmuligheder. Det øger både synlighed og indflydelse for italienske fagfolk i udlandet.
Hvilke råd vil du give en ung italiener med internationale ambitioner, der ser Danmark som mulig karrieredestination?
Danmark byder på mange spændende muligheder, men kræver også et mentalt skifte og en anderledes tilgang til arbejde baseret på samarbejde, fleksibilitet og åben dialog. Mit råd er at opbygge et netværk fra dag ét – eller koble sig på et eksisterende som ARSID. Et professionelt fællesskab giver erfaringsudveksling, adgang til nye muligheder og bedre støtte til at møde udfordringerne. I et så dynamisk og internationalt miljø er relationer helt afgørende for vækst og succes.
På det personlige plan: Hvordan lykkes det dig at balancere en krævende international karriere med familielivet i Danmark? Og hvilken betydning har det italienske fællesskab for dig?
Jeg er heldig at have en fantastisk hustru, som støtter (og udholder) mig hver dag. Fællesskabet af italienere i udlandet har været en uvurderlig ressource og et referencepunkt, der har fået mig til at føle mig hjemme, selv langt fra min egen egn. At dele værdier, traditioner og oplevelser har gjort både den professionelle og den personlige rejse rigere og mindre ensom og har givet støtte og tilhørsforhold, som ofte gør forskellen i et internationalt miljø.





