Pitti Uomo glad for danske brands, deres historier og bæredygtighed Af Sidsel Kryger Bohl

5 Aprile 2019
Comments off
2.077 Views

Pitti Uomo glad for danske brands, deres historier og bæredygtighed
Af Sidsel Kryger Bohl

Pitti Immagine Uomo i Firenze er det sted, man skal være, når det kommer til herremode. Det blev endnu engang slået fast under messen i januar, hvor skandinavisk mode – og mad – vakte opsigt.
Københavnermessen Revolver – hvis direktør er italienske Clara Leone – havde for anden gang samlet en række herrebrands i et område, de kalder Scandinavian Manifesto, og det blev en succes: Skandinaverne viste, hvad det bedste af moderne, nordisk herremode har at tilbyde.
Herremessen har årligt besøg af omkring 24.000 indkøbere fra hele verden og tiltrækker i alt ca. 36.000 internationale modefolk. Direktøren for Revolver, italienske Clara Leone fortæller, at dem, der udstillede i år, ikke nødvendigvis er specielt kommercielle, men mest af alt båret af en særlig historie.

”Pitti Uomo i Firenze er glad for danske brands. De har nemlig et helt andet fokus på bæredygtighed end mange af de italienske brands, og det fokus er vigtigt for Pitti Uomo. På den måde bliver de skandinaviske brands ikke bare et udtryk for en stil og en tilgang til herremode, men også bannerførere for en måde at tænke bæredygtighed ind i sit tøj – noget alle brands bliver nødt til at have med sig i fremtiden”.
Det siger chefredaktør Carla Christine Bruus Aagaard-Strube fra Fashion Forum, Danmarks førende medie til og om modebranchen, som er en af dem, der følger dansk og europæisk mode tættest. Hun siger om det skandinaviske bidrag i Firenze, at det var kendetegnet ved en ret uhøjtidelig tilgang til at blande referencer fra klassisk herretøj med streetwear. “Vi har en tradition og en forkærlighed for funktionalitet og rene linjer i dansk design, men derudover forholder størstedelen af de danske herrebrands sig ret frit til traditioner, og ofte er der også et glimt af humor i tøjet”, siger hun.

Tøj er ikke bare tøj. Det skal have en historie
Carla Christine Bruus Aagaard-Strube peger også på, at tøj ikke bare er tøj længere. Det skal have en historie. Og de danske designere kombinerer dygtigt den trend med bæredygtigheden. Forét – et af de 16 brands – fortæller fx om sig selv, at de skabte firmaet med en ambition om at skabe grønne produkter til rejsende. De sigter efter at inspirere forbrugerne til at sænke tempoet, logge af internettet og i stedet udforske omgivelserne, de taler om natur, afslapning og tilstedeværelse. Danmarks nok mest berømte designer p.t. Henrik Vibskov – mester i at skabe fantastisk tøj og fantastiske shows – er også en mester i ”Historien om tingene.” Han er uddannet på University of the Arts Central St Martin’s i London og fortæller, at der er historiefortælling en vigtig del af uddannelsesprocessen. “Lærerne spurgte hele tiden ”Hvorfor?”Hvorfor den farve? Hvorfor den silhuet? Det var lærerigt – jeg kan lide, når der er en grund til noget – og personligt henter jeg inspiration i, hvordan vi mennesker må nytænke”, siger han. Det tøj, han viser i efteråret – og som var med i Firenze – tager udgangspunkt i naturen, i hvordan man dyrker i naturen og landbruget, i det stærke lys og de mange skygger i drivhusene. “Vi har også haft vores eget lille landbrug – vi har dyrket 200 radiser – og hentet inspiration i processen, farverne, rødderne, så mellem det gartnergrønne og jordfarverne vil I også se lidt radiseinspiration til vinter”, lover han.

I Firenze nu to år i træk
”Scandinavian Manifesto” har nu udstillet på Firenze-messen to år i træk, og den har tiltrukket massevis af både besøgende og pressefolk. – Den skandinaviske hype holder, konkluderer Carla Christine Bruus Aagaard-Strube og siger: ” Det er jo heller ikke taget ud af det blå at lægge særlig vægt på det skandinaviske. Danmark og København har for længst hævet sig over designklassikere og miniaturesentimentalitet og etableret sit eget markante designsprog, der ud over sine linjer, æstetik og funktionalitet er repræsentant for både en kultur, en livsstil og en velfærdsmodel, som mange vil købe sig ind i”.

Clara Leone, italiener, bosat i København på 8. år og direktør for Revolver, der har samlet de 16 brands, siger: “De skandinaviske lande er et forbillede på så mange planer, ikke kun på modedelen, og det kommer særligt til udtryk i forhold til italienske brands. I Italien har man skabt mode i over 600 år, og det er så forbundet med kulturen, at man ikke kan tænke ud af den boks, det er placeret i.
I Skandinavien derimod er det endnu så ung en industri, at man tænker frit og ikke er bundet til regler”, siger hun. De italienske arrangører er tilfredse med det danske bidrag, der ifølge CCO på Pitti Immagine, Antonio Cristaudo, har inspireret indkøberne på såvel et mode- som forretningsmæssigt plan. Til Fashion Forum siger han, at skandinavisk mode i øjeblikket er et af de største referencepunkter, når det kommer til stil. “Det essentielle i design og funktionalitet samt den store opmærksomhed på miljømæssig bæredygtighed er alle stærke ingredienser i den skandinaviske livsstil, som jeg betragter som meget interessante drivere for moden”, siger han.

Den kendte danske designer Henrik Vibskov – der udstillede på Pitti Uomo – er glad for Italien. Han kan lide den italienske tradition for butikker med særligt tøj, selv i de små flækker. Han er begejstret for materialerne fra de 4-5 tekstilvirksomheder, han samarbejder med – og han lever med, at de har ”en anden tilgang til tidsrammen”, som han siger. Oversat til dansk: At italienerne taler om leveringstider på 3-4 måneder, hvor andre kan gøre det meget hurtigere. Men – han ender med at købe de italienske materialer, fx stof, der er af uld på den ene side og noget andet på den anden, eller de fint vævede stoffer, der nu er ved at blive syet til halstørklæder til efteråret. – Italienerne er megadygtige, siger han. Italien er et af Henrik Vibskovs vigtigste markeder – sammen med USA og Asien – og efter hans mening hænger det sammen med en stor åbenhed og søgning efter det anderledes, snarere end basic. Sammen med begejstringen for farverne, silhuetterne – og historien.

 

Comments are closed.