DIAA besøger Venedigs Kunst Biennale Af Eva Gericke Sørensen

8 Luglio 2022
Comments off
1.008 Views

DIAA besøger Venedigs Kunst Biennale
Af Eva Gericke Sørensen

Den Danske Italienske Kunstforening var med til åbningen den 21. april af den danske pavillon i Venedig. Vi vil gerne fortælle jer om vores indtryk og oplevelse i håb om, at inspirere jer til at se denne spændende udstilling i byen, som man vist godt kan sige at være en af verdens mest fascinerende.

Danmark på Biennalen i Venedig
Danmark har deltaget i Biennalen siden dens start i 1895 på det originale udstillingssted ”Giardini della Biennale” og vidner om det tætte bånd der er mellem Italien og Danmark. I den danske nationale pavillon, præsenterer kunstneren Uffe Isolotto, som er uddannet fra kunstakademiet i København, udstillingen ”We Walked the Earth”.

Den besøgende træder ind i en verden der er beboet af kentaurer. Som Isolotto forklarer: “De forsøger at overleve i en verden, hvor det ikke længere er nok at være menneske, som vi kender det.” I et rum har den mandlige kentaur taget sit eget liv, hans halvmands halve hestekrop hænger slapt ned fra loftet. I det andet rum føder den kvindelige kentaur, hvor der ligger store dynger af tang hentet til Venedig fra Læsø.

Isolotto vil have besøgende til at meditere over en verden, der indeholder elementer fra det traditionelle danske bondeliv, der smelter sammen med science fiction lignende former. Det er op til seeren at afgøre, om dette er et tragisk eller et håbefuldt syn på fremtiden. Kommer du ikke til Venedig kan du glæde dig til Juni 2023, hvor ”We Walked The Earth” vises i ”Den Frie Udstillingsbygning” på Østerbro i et mindre format.
Vi mødtes med Uffe Isolotto og hvis I undrer jer ligesom os over Isolotto’s italienske kunstnernavn, så fortalte han os at: ”Mit navn er Uffe Holm. Jeg gik og legede i lang tid med tanken om, at finde et kunstnernavn. Da Holm betyder lille ø på dansk så fandt jeg på, at oversætte det til italiensk til Isolotto som har samme betydning. Da jeg har en stærk følelsesmæssig tilknytning til Venedig, idet det var her min kone fortalte mig, at jeg skulle være

far for første gang. Så gav det på den måde mening for mig, at kunstnernavnet blev italiensk”.

Dansk kunstner i Venedig
Udover Uffe Isolotto’s bidrag til den danske pavillon finder man i Biennalens hovedbygning udstillingen ”Mælk af Drømme / Latte dei Sogni”, hvor danskeren Ovartaci udstiller. Der skal meget til for, at komme med til denne kollektive udstilling med værker af kunstnere, som er inviteret af årets biennalekurator Cecilia Alemani. For første gang ved roret af Biennalen er det en kvinde, Milanesisk, med en international profil. Alemani har i udstillingen også haft fokus på kunstnere som ikke er kendt af det bredde publikum.

Således har Danske Louis Marcussen, alias Ovartaci, var født som mand og valgte at blive kvinde fået sit internationale gennembrud.

Ovartaci var indlagt på et psykiatrisk hospital i Riskov fra 1929 indtil sin død i 1985. Hans liv, kunst og indlæggelse giver et unikt indblik i hans rejse i sindet. Ovartaci’s kunst har fået stor international opmærksomhed ved biennalen. Hans værker er normalt samlet på hans museum i Århus – www.ovartaci.dk. Man kan i Århus se særudstillingen ”Ovartaci i Venedig” som løber parallelt med Venedig Biennalen.

Italiens bidrag til Biennalen
For første gang ved Biennalen er Italien præsenteret af kun en kunstner: Gian Maria Tosatti. Den italienske pavillon reflekterer over teknologiens hurtige forældelse og de produktionsformer den indebærer. Værket ”Nattens historie og kometernes skæbne/ Storia della Notte e Destino delle Comete” præsenteres som en oplevelsesmæssig enhed med en teatralsk opførelse i to akter.

Man kommer ind i en tidligere industrinøgle af store rum, beboet af store nostalgiske og samtidig tidløse strukturer. Kunstneren genskaber en hel beklædningsfabrik og et industrielt produktionssted, udstyret med klart forældede maskiner. Der er et soveværelse med dobbeltseng over fabrikken, hvor arbejdsstyrken traditionelt er kvindelig, hvilket fører til at tænke på de overgreb, der kan have fundet sted. I vintage rummet er aftrykket af et krucifiks sat – tapetet har bevaret sin oprindelige farve, hvor formen på korset, der ikke længere eksisterer,
skiller sig ud, mens resten er fuld af en aura af alderdom. Alt dette antyder en foruroligende følelse af det daterede i en uønskelig vision om det postøkonomiske mirakel Italien.

Har man ikke mulighed for at komme til Venedig og få en på opleveren, så er der altså rig mulighed for at kunne tage både til Århus og København og se Ovartaci og Uffe Isolotto’s kunstværker.

Boks:
Venedig Biennale 2022
Billet pris: 25 Euro (Børn under 6 år gratis)
Periode: 23/4-27/11-2022
80 nationale pavilloner deltager
Over 500.000 besøgende hver år
Du kan købe din billet on-line på
www.labiennale.org eller ved indgangen.
Vær opmærksom: Lukket om mandagen og brug gerne to dage til at se udstillingerne

Besøg vores website www.diaa.one hvis I vil høre mere om vores Dansk Italiensk kunstforening.
mail Eva@diaa.it

Comments are closed.