Vinitaly er Verona og vinens verden i en nøddeskal
Af Cecilie Marie Meyer
Nogle brands evner at blive lige så stærke som de produkter, de repræsenterer. Det er i dén grad sandt om en af verdens mest berømte vin-messer, Vinitaly, som i sig selv er blevet et spejl på den excellence, det håndværk og de aromaer, som hvert år undfanges i Støvlelandets landskaber. Men besøger man Vinitaly, smager man både på Verona og hele verden.
At man kan lægge de to ord ‘vino’ og ‘Italy’ så elegant sammen, at man næsten ikke lægger mærke til sammensmeltningen, siger næsten det hele: I Italien er vinproduktion en så naturlig en del af landets kultur, at den også er blevet en ufravigelig del af den italienske selvopfattelse.
Vinitaly er fortællingen om det moderne Italien
Helt tilbage i 60’erne så visionære italienere heldigvis også, at vinene kunne blive et altafgørende hjerteslag for den lokale økonomi, og i 1967 lagde man kimen til den vinmesse, der 4 år senere skulle komme til at hedde Vinitaly, da man afholdt Italian Wine Days i Verona.
Italien befandt sig i efterkrigstiden, hvor forretningsfolk forstod Made in Italys potentiale: overalt skød der industri-distrikter op, hvor modetøj, luksustekstiler og mekanik blev produceret af de kvalitets- og detaljeorienterede italienere, og vinproducenter gik sammen i konsortier for at beskytte, udvikle og markedsføre Italiens imponerende vifte af vine.
Siden 70’erne har Vinitaly derfor ikke blot formået at blive en af verdens vigtigste, internationale vinmesser, men også et innovativt udstillingsvindue for Made In Italy-brandets nok vigtigste produkt: den italienske vin i alle sine afskygninger, former og farver.
Et 360 graders blik på branchen
Tallene taler for sig selv: i 2023 besøgte over 93.000 handlende fra 143 lande messen i Verona, hvor ca. 4500 udstillere stod klar til at skænke deres vine. Det gør messen til en af verdens suverænt største, og støtter landets vinproducenter ved at tilbyde både dem og deres udenlandske kunder en unik netværksplatform. Henover 4 dage i april sætter Vinitaly scenen for handelsforbindelser, innovation og nye trends, og Vinitaly repræsenterer på den måde et aktuelt 360graders blik på branchen for indkøbere, agenter, sommeliers, restauratører og andre professionelle fra sektoren.
De kan opleve tematiske områder som ‘Vinitaly Bio’ med certificeret, økologisk vin fra Italien og hele kloden, ‘Enolitech’, der udstiller den seneste teknologi indenfor vinbrug, olivendyrkning og fremstilling af drikkevarer, og ‘Vinitaly Mixology’, cocktailverdenens innovative hjørne. Området ‘Micro Mega Wines’ samler de ‘største, mindste vine i Italien’, hvor udvalgte vingårde udstiller produkter fra unikke terroirs og sjældne druer, mens den internationale vin spiller med musklerne i ‘International Wine Hall’. Endelig nydes og præmieres de bedste, italienske vine til den prestigefyldte ‘Vinitaly Tasting’.
En kunstnerisk manege udpeget af Unesco
Vinitaly bygger videre på Italiens tusindårige tradition for handel, og med rødder i nordøstitalienske Verona ligger vin-eventet præcis dér, hvor Italien allerede i Middelalderen blev en international samarbejdspartner via sin handel med de mange rejsende fra Silkevejen.
Udvekslingen skabte grobund for et kunstnerisk og arkitektonisk miljø, der i dag gør Verona til et af Italiens smukkeste byer: de fleste kender det romerske teater, hvor der afholdes operakoncerter, og det gamle centrum er fuld af elegante palazzi og pladser.
De velbevarede bygninger har resulteret i at Veronas ‘centro storico’ blev udråbt til verdenskulturarv i 2000, og Vinitaly inddrager bymidten aktivt med formatet ‘Vinitaly and the City’, hvor ikoniske steder som Cortile Mercato Vecchio, Cortile del Tribunale og Piazza dei Signori benyttes til open air events med fokus på vin, smagninger, talks og gastronomi.
Italiensk vin er danskernes numero uno
Danmark udgør det største marked for Italiens vine i Skandinavien, hvor over 20% af de vine, der står på middagsbordet, er italienske. Kvantitetsmæssigt gør det Italien til vores vin-favoritland, og Danmark anses som et modent og diversificeret marked. Udover de mere traditionelle vine fra Piemonte, Veneto og Toscana har danskerne især fået øjnene op Norditaliens bobler, og for både rød-og hvidvine fra de mere ukendte regioner, især mod syd. Det er de gode historier om håndværket bag, om bæredygtighed og familiepassion, som pirrer danskerne og får dem til at vælge flasker
fra mindre gårde, og gerne på oprindelige druer. Den trend passer
som fod i hose med Italiens udbud, og ses i Vinitalys fokus med messens ‘Micro Mega Wines’ og ‘Vinitaly Bio’. Skal man opleve Veronas, verdens og ikke mindst Danmarks kommende vine, er det derfor oplagt at gæste Vinitaly til foråret.
Faktaboks: Vinitaly 2024 løber ad stablen fra 14-17 april i Veronas messehaller og by. Det Italienske Handelskammer i Danmark sammensætter også i år en skandinavisk delegation af danske indkøbere til messen. Se mere om messen på www.vinitaly.com og om muligheden for at blive en del af delegationen på www.danitacom.org