DIAA – Dansk Italiensk Kunstforening sætter fokus på 3 kunstudstillinger Af Charlotte Steiner

14 Maggio 2022
Comments off
907 Views

DIAA – Dansk Italiensk Kunstforening sætter fokus på 3 kunstudstillinger 
Af Charlotte Steiner

I den flotte “Vestjyllands Kunstpavillon – og Arne Haugen Sørensen Museum” i Videbæk, er den kendte italienske billedkunstner Silvio Formichetti aktuel med udstillingen “Danish Diary”. Kunstneren viser 31 abstrakte værker, som er blevet til efter hans ophold i Danmark. Det Formichetti oplevede og følte under opholdet, gav ham mulighed for at oversætte en slags dagbog på lærrederne. Hvert værk bærer derfor et minde i titlen.

Den 52- årige Silvio Formichetti’s værker, vakte interesse hos den italienske kunstkritiker Vittorio Sgarbi, som udvalgte ham til at være én af de udvalgte kunstnere på Italiens Pavillon ved den 54. Venedig Biennale i 2011. Deltagelsen i Biennalen gjorde at Silvio Formichetti blev kendt, som en af de større abstrakte kunstnere i Italien. Det resulterede udstillinger i Tyskland, Bulgarien og Belgien, hvor Silvio Formichetti i 2013 havde en soloudstilling i Altiero Spienelli bygningen, Europa Parlamentet i Brussel og mange andre store steder i udlandet.

Silvio Formichetti’s hjemby er yderst interressant. Han bor i byen Pratola Peligna i Abruzzo provinsen, som ligger mellem Sulmona og Civita d’Antino. Dette område rummede den danske kunstnerkoloni, hvor mange danske guldaldermalere lod sig inspirere af den betagende bjergby og dens flotte lys. Kristian Zahrtmann var den ledende skikkelse i kunstnerkolonien. Kunstnere omfattede også P.S. Krøyer, Marie Krøyer, Henrik Olrik, Joakim Skovgaard, Johannes Wilhjelm, Poul S. Christiansen og mange andre. I byen findes veje som Piazzale Kristian Zahrtmann, Via Scandinavia, Piazzale Johannes Jørgensen og Via Peter Severin Krøyer. Værker af de kendte danske guldaldermalere, kan man finde på forskellige museer i Danmark her i blandt Statens Museum for Kunst, Ordrupgaard Samlingen og Skagens Museum.

“Vestjyllands Kunstpavillon og Arne Haugen Sørensen Museum” i Videbæk er klart et besøg værd. Bygningen i sig selv er en smuk arkitektonisk perle. Tilbygningen “Arne Haugen Sørensen Museum” er tegnet af den berømte arkitekt Henning Larsen. Bygningen ligger fantastisk smukt ud til søen i parkanlægget, hvor man kan gå en tur i dejlige omgivelser. Børnene kan man sagtens tage med, da der også ligger en uovertruffen legeplads.

Kan man ikke nå at se Silvio Formichetti i Vestjyllands Kunstpavillon – og Arne Haugen Sørensen Museum, så kan man opleve udstillingen af selveste maler Arne Haugen Sørensen’s 90 års fødselsdagsudstilling med egne og udlånte værker af kunstneren selv. Det er en udstilling fuld af ekspressiv, farvestærk, visuel og fortællende kunst. At have sit helt eget museum er i sig selv en stor anerkendelse. A. H. Sørensen, der er autodidakt, debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1951 og har siden udstillet i ind- og udland adskillige gange. Han deltog som Danmarks repræsentant ved Biennalen i Venedig i 1986. A. H. Sørensen har udført en lang række offentlige udsmykninger, men det er især hans mange kirkeudsmykninger, som har vakt opsigt. Arne Haugen Sørensens 90 års fødselsdagsudstilling indvies den 23. april og løber frem til 27. juli 2022.

Den 3. kunstoplevelse er med den verdenskendte danske billedhugger Jørgen Haugen Sørensen og bror til Arne Haugen Sørensen. Det er Hans Alf Gallery i København der viser udstillingen “ før og lidt efter” fra 1. april. Jørgen Haugen Sørensen boede i Italien i Pietrasanta i Provinsen Lucca fra 1971 og frem til sin død. Byen ligger i nærheden af de store marmorbrud i Carrara, som har leveret råprodukt til en stor del af hans mange skulpturer i netop dette materiale. J.H. Sørensen arbejder dog i forskellige materialer som marmor, granit, ler og gisp. Han bliver betragtet som Danmarks største billedhugger siden Bertel Thorvaldsen og har modtaget Eckersberg-medaljen i 1962, samt Thorvaldsen-medaljen i 1979. I 1958 repræsenterede han Danmark ved Biennalen i Venedig. Hans skulpturer er placeret over hele verden og hans format er ikke til at tage fejl af. Udstillingen i Hans Alf Gallery i København viser nogle af hans berømte værker og er et must see.


Ricordo di Jørgen Haugen Sørensen di Andrea B. Del Guercio (Titolare della Cattedra di Storia dell’Arte Contemporanea Accademia di Belle Arti di Brera)
Jørgen Haugen Sørensen e io ci siamo conosciuti nei primi anni ’80 a Pietrasanta, la città degli scultori per eccellenza, stringendo una forte amicizia che ci ha portato a vivere lunghi e intensi anni di collaborazione.

Jørgen Haugen Sørensen, Haag 2007

Sørensen amava immettere nella scultura il colore, trasgredendo una consolidata tradizione, facendo propria l’esperienza della pittura; l’utilizzo del granito rosso e del travertino giallo, la frammentazione e la ricomposizione di diversi elementi plastici rivelano tutta la vitalità espressiva, la fantasia ricca di desiderio di trasgressione, fino a rasentare un’intima gioia infantile di vivere la cultura dell’arte.

Organizzai in quegli anni per la Galleria Comunale d’Arte Moderna e Contemporanea di Forte dei Marmi Toscana, un’esposizione straordinaria dedicata ai bozzetti di scultura monumentale in cui l’opera di Jørgen Haugen Sørensen si rivelò tra le più straordinarie per volontà di ricerca, per coraggio sperimentale, per competenza espressiva.

Jørgen Haugen Sørensen in fondo era la sua scultura, la perfetta condivisione tra la ‘scorza dura’ dello scultore e la ‘fragilità’ dell’uomo, frutto del lavoro che il tempo e la storia personale plasmano instancabili.

Mindeord: Jørgen Haugen Sørensen døde 18. november 2021 i Pietrasanta. På vegne af DIAA Kunstforening skriver hans ven Professor Andrea B. Del Guercio, Lektor for historie af samtidskunst ved Brera Academy of Fine Arts i Milano følgende:

Jørgen Haugen Sørensen og jeg mødtes i begyndelsen af 80’erne i Pietrasanta, billedhuggernes by “par excellence”, og dannede et stærkt venskab, der førte til, at vi oplevede lange og intense års samarbejde.

Sørensen elskede at introducere farver i skulptur, overskride en konsolideret tradition, gøre oplevelsen af at male til sin egen; brugen af rød granit og gul travertin, fragmenteringen og gensammensætningen af forskellige plastikelementer afslører al den udtryksfulde vitalitet, fantasien rig på begær efter overtrædelse, så den grænser op til en intim barnlig glæde ved at leve kunstkulturen.

I de år tilrettelagde jeg for det kommunale galleri for moderne og samtidskunst i Forte dei Marmi Toscana, en spændende udstilling dedikeret til skitser af monumental skulptur, hvor Jørgen Haugen Sørensens arbejde viste sig at være blandt de mest ekstraordinære i forskningsmæssig henseende, bl.a. eksperimentelt mod, til udtrykskompetence.

Jørgen Haugen Sørensen var dybest set hans skulptur, den perfekte deling mellem billedhuggerens ‘hårde skal’ og menneskets ‘skrøbelighed’, resultatet af det arbejde, som tiden og den personlige historie former utrætteligt.

Comments are closed.