SOM VOR MOR laver det

8 Marzo 2017
1.302 Views

Kogebogen Moderne Mamma, hvor italienske kvinder deler ud af deres egne, opskrifter fra det italienske familiekøkken, er nærmest blevet en bevægelse med Facebook-side, opskrifter på nettet, youtube og en Mamma-madskole

Kogebogen ”Moderne Mamma” blev til, da firmaet Galbani, der sælger en lang række italienske osteprodukter, ville udgive en kogebog, hvor i indgik oste, som ofte bruges i nogle af de italienske retter, danskerne er særligt glade for: Mozzarella i salaterne, ricotta i kagerne og mascarpone til den allestedsnærværende tiramisù. Men der er meget mere:
”Vi ville udgive en kogebog for at give kunderne inspiration til at lave retter ud over dem, de allerede kender,” siger Gustav Bryde-Nielsen, marketingdirektør for Galbani.
Der kom mange ideer på bordet. Skulle det være en klassisk kogebog, eller en kogebog, hvor en professionel italiensk kok, deler ud af sine erfaringer? Men det er set før, og så opstod tanken om ’en mamma’. Ikonet for Italiensk madlavning ”Hun er selve ikonet for italiensk madlavning, mamma, der står ved komfuret det meste af dagen og koger tomatsauce,” siger Gustav Bryde-Nielsen, ”men vi ved jo også godt, at den moderne italienske mamma er udearbejdende, og at det skulle være noget, danske kvinder kunne identificere sig med, og det blev til Moderne Mamma.”

Så var det lige med at finde nogle mammaer. Firmaet prøvede Facebook, men der kom kun et par stykker. Men så fik de kontakt til Grazia Mirabelli, der i parentes bemærket er dette blads redaktør.
”Gennem Grazia’s store netværk i Danmark fik vi lynhurtigt kontakt til 17 potentielle mammaer, og vi endte med at bruge de 12,” siger han.
Galbani bad hver mamma om at komme med fire opskrifter, gerne med ost, selvfølgelig, og de skulle indgå i hele det italienske måltid, altså antipasto, primo, secondo og dolce. Mammaernes egne opskrifter ”Det sjove er, at det er mammaernes egne opskrifter, og vi har her 12 ambassadører, der er i øjenhøjde med den almindelige forbruger,” siger Gustav Bryde-Nielsen.
Derefter skulle bøgerne ud i verden. Det første oplag var på 20.000 eksemplarer, der blev solgt gennem Dansk Supermarked. Dermed var grunden lagt til en succes, og der er nu solgt 110.000 af den første Moderne Mamma.
”Mange fine og flotte kogebøger ender jo på en boghylde,” siger Gustav Bryde-Nielsen, ”men denne har lettilgængelige opskrifter, ingredienserne er ikke så specielle, og ved alle bogens opskrifter er der en sms-kode, så forbrugerne kan få ingredienslisten på telefonen.”
Det benyttede 20.000 forbrugere sig af i løbet af de første par år. Moderne Mamma på nettet To år efter kom ”Moderne Mamma i en Fart” til de travle familier, der blev produceret otte TV
programmer, der blev sendt på TV2 Fri, og året efter kom der otte til. Derefter virkeliggjorde Galbani en drøm om at tage mammaerne til Italien, tilbage til rødderne, og sidste år tog hele holdet til Umbrien og producerede en række TV-programmer.
Og i 2013 ”Moderne Mamma – Italienske Hemmligheder”, med mammaernes personlige rejsetips til deres respektive regioner.
Dertil kommer alt det udenom: youtube og en Facebook side, hvor folk poster opskrifter og deltager i debatter om italiensk mad. Som for eksempel den stadige diskussion om, hvor vidt om der skal fløde i pasta carbonara eller ej. Juryen er stadig ude.

Leave A Comment